Geautomatiseerd testen

de Vereende

Verder kijken dan IT: de lijnen zo kort mogelijk maken

Premies zijn van essentieel belang voor verzekeraars. Een premieverhoging- of verlaging die niet goed wordt doorgevoerd kan vergaande gevolgen hebben. Dat betekent een zware taak voor de software tester. Hoewel er al een test coördinator bij was gekomen, bleef het werk zich maar opstapelen bij De Vereende. De eerste taak van TestPartner Epko Kuipers was dan ook; de achterstanden wegwerken.

De Vereende zorgt ervoor dat mensen die zich moeilijk kunnen verzekeren (door te weinig schadevrije jaren) toch worden verzekerd. Ook organisaties als gemeenten worden verzekerd voor schades aan bijvoorbeeld straatverlichting en vangrails. Dat het testwerk teveel werd voor de twee aanwezige IT’ers is niet zo gek volgens Epko. “Het testen werd bedrijfsbreed getrokken en er kwam meer verantwoordelijkheid bij kijken. Het niveau van het testen was al in orde, maar met z’n drieën hebben we het naar een hoger plan weten te tillen.”

Testautomatisering

Voor regressietesten werd FitNesse gebruikt, een framework voor testautomatisering. Testautomatisering was echter niet het hoofddoel. Na elke (driewekelijkse) sprint werd er opgeleverd en automatische testen gedraaid. Epko: “Ook hebben we ervoor gezorgd dat de testsets beter werden onderhouden en uitgebreid. Ik had weinig ervaring met FitNesse, maar ben daar helemaal ingedoken. Uiteindelijk heb ik zelf testscripts geschreven.”

Om het geheel naar een hoger niveau te krijgen, is er verder gekeken dan IT. “De interne applicatie die medewerkers gebruiken, wordt onderhouden door externe ontwikkelaars. Dat betekende dat als er wijzigingsverzoeken kwamen van gebruikers, wij als team daarnaar moesten kijken en een story maakten. De externe ontwikkelaars gingen daarmee aan de slag en vervolgens moesten wij het weer testen. Met het IT-team hebben we geopperd dat wij meer verantwoordelijkheid kregen door test gerelateerde input te geven. Het testen wordt immers eenvoudiger en minder omslachtig als er van tevoren duidelijk is wat en hoe er gebouwd gaat worden. Ook werden de interne lijntjes hierdoor korter.”

Zichtbaarheid bij gebruikers

Dat betekende ook dat het team meer in contact kwam met de gebruikers. “Als testteam zijn we veel zichtbaarder geworden. Gebruikers kregen meer en meer vertrouwen in ons. Doordat we tussenlagen eruit hebben gehaald, gingen de processen veel sneller en dat viel de gebruikers op. Daardoor kregen we veel meer input en hebben we met de hele organisatie ervoor gezorgd dat de IT vele malen verbeterd is.”

Na tien maanden zat Epko’s taak erop, maar zo voelde dat niet voor hem. “Het test automatiseren zou veel kunnen opleveren voor deze organisatie, maar dat kost nog wel de nodige inspanningen om dat goed op de rit te krijgen. Maar als ze dat willen, dan ga ik zo weer aan de slag. Het was heel prettig werken. Meestal werk ik in scrum teams waar iedereen een eigen expertise heeft. Hier hadden we maar één test team, maar het is ons gelukt om meer agile te werken en we mogen trots zijn op waar de organisatie nu staat.”